Portada Blog

Octa.Beta v.0.3

dimarts 5 agost 2014 per

L’analítica web, una bona aliada de la usabilitat

Analítica web i usabilitat

Abans del llançament d’un projecte web no sempre està a l’abast de totes les butxaques poder fer tests d’usabilitat. Amb eines gratuïtes com Google Analytics i amb el domini de tècniques d’analítica web, podrem detectar problemes d’usabilitat i d’experiència d’usuari i, aleshores, treballar perquè els usuaris puguin navegar pel web sense problemes ni entrebancs.

Fora frustracions: tot web ha de ser usable!

La usabilitat és la facilitat amb què la gent pot usar una eina (o un web) per aconseguir un objectiu concret. I, de fet, està estretament lligada amb l’accessibilitat i l’experiència d’usuari.

A l’hora de dissenyar un web és essencial tenir en compte la usabilitat i l’experiència d’usuari, principalment des de 2 punts de vista:

  • Que l’usuari pugui fer les seves tasques (informar-se, subscriure’s, comprar) sense frustrar-se, entenent què ha de fer en tot moment, sense abandonar la pàgina.
  • Que l’empresa o institució pugui assolir els seus objectius: que l’usuari s’informi, que es subscrigui, que compri, que fidelitzi, etc.

Per tant, sabent que hi ha una finalitat, a totes les parts els interessa que s’hi arribi amb èxit i sense patiments.

En el procés de creació d’un web – i també més endavant – és important utilitzar tècniques pròpies de la usabilitat, per a detectar si hi ha algun problema: si hi ha continguts que no es comprenen, si l’usuari sap en tot moment què ha de fer, si la crida a l’acció és prou clara, si la nomenclatura utilitzada és la més adequada o no, etc.

Tant si es té prou pressupost per fer estudis d’usuari com si no, l’analítica web resultarà ser una gran aliada, per ajudar-nos a detectar problemes als nostres llocs web.

L’analítica web ens dóna pistes sobre possibles problemes en un lloc web

Amb l’ús de Google Analytics podem estudiar diferents mètriques i la seva evolució al llarg del temps.

Amb quines coses ens hauríem de fixar?

  • El temps a la pàgina i el percentatge de rebot
    Quan es detecta que el temps de mitjana en una determinada pàgina és mínim, podem intuir que hi ha alguna cosa que falla. Si, a més, el percentatge de rebot és molt elevat, haurem de veure què passa en aquesta pàgina.
    Podem trobar problemes amb la usabilitat d’aquesta pàgina en concret. Per exemple, que no es visualitzi bé des de dispositius mòbils, o que hi hagi un text llarguíssim que no es llegeix ningú i que faci abandonar als usuaris. O, fins i tot, pot passar que els usuaris hi arribin esperant trobar-hi una altra cosa, aleshores s’haurien de revisar la nomenclatura del web i les seves paraules clau.
  • Visitants nous o visitants recurrents i freqüència de la visita
    Amb aquestes dades podem conèixer si el nostre web interessa o no als usuaris. Tenir usuaris recurrents, que ens visitin freqüentment i que facin visites de llarga durada és el millor símptoma de que el nostre web no presenta problemes.
  • Pàgines de sortida
    Una pàgina de sortida és l’última pàgina visitada abans que un usuari abandoni el nostre web. Per tant, cal vigilar-les amb lupa: les pàgines del nostre web que tinguin un alt percentatge de sortides seran les primeres que revisarem per veure què hi passa.
    Imaginem, per exemple, que tenim web de comerç electrònic i que, en el procés de compra, un alt percentatge d’usuaris abandona a l’hora de posar les dades personals. Hauríem de revisar bé el procés i mirar si hi ha un problema amb el formulari, si demanem les dades abans d’hora o què hi passa realment.
  • Els embuts de conversió
    Una de les parts més interessants que ens ofereix Google Analytics i de la que en podem treure més suc és la creació d’objectius (per exemple, aconseguir la subscripció de l’usuari a un butlletí o, en un web d’e-commerce, aconseguir la venda) i la creació d’embuts de conversió.
    Un cop s’han determinat els objectius del web, els embuts de conversió són la representació gràfica dels passos que fa l’usuari fins a arribar a aquests objectius. Ens poden donar pistes molt valuoses sobre possibles problemes d’usabilitat en formularis, carros de la compra, passarel·les de pagament, etc. Perquè visualitzem exactament en quin punt es perden els usuaris.

L’analítica web (també), a la recerca de solucions!

Un cop detectats els possibles problemes d’usabilitat que pugui tenir el nostre lloc web, encara hi ha un parell de coses que podem fer.

  • Els tests A/B
    Un test A/B és un mètode que ens permet comparar dues o més versions d’un lloc web, sense que els usuaris ho sàpiguen, de manera que el mateix contingut d’una pàgina s’ofereix aleatòriament en diferents dissenys o estructures. En un apunt de fa un temps sobre com vendre més a Internet, us explicàvem que des de Google Analytics es poden crear aquest tipus d’experiments.
    Una vegada identificada la pàgina on creiem que hi ha un problema d’usabilitat, podem fer versions de la pàgina amb petites variacions que podem anar seguint al llarg del temps i analitzar en quin cas es corregeix el problema.
  • Velocitat del lloc
    Finalment, la velocitat del lloc també és determinant a l’hora d’oferir una bona experiència d’usuari. Una descàrrega lenta en un web és un dels principals factors d’abandonament dels usuaris.
    Però, a més a més, la velocitat en què es carrega una pàgina cada vegada esdevé més un aspecte clau perquè solem navegar des de dispositius mòbils, moltes vegades amb connexions nefastes, i amb la urgència d’accedir a les informacions al moment. Els usuaris tenim poca paciència i sinó abandonem. Per tant, també s’ha de treballar fort en aquest sentit.
    L’analítica web ens permet monitoritzar la velocitat de càrrega de les pàgines i ho podem fer també amb eines gratuïtes. Amb Google Webmaster Tools se’ns propociona informació de la velocitat de descàrrega del lloc web, però, a més, si ho vinculem al compte de Google Analytics, també ens dóna suggeriments sobre com millorar aquesta velocitat de descàrrega.

Així que, encara que el nostre web presenti problemes, la bona notícia és que amb uns coneixements bàsics d’analítica web, seguint unes quantes mètriques i amb l’ús només d’eines gratuïtes, podem treballar per aconseguir grans millores. Està a l’abast de tothom aconseguir fer webs més eficaços.

, , ,

Pujar

Can Antaviana

Santa Justina 29 25400 Les Borges Blanques (Lleida) Tel: 973 14 34 81