Portada Blog

Octa.Beta v.0.3

dijous 20 desembre 2012 per

Socialholic, la nova manera de fer màrqueting

Socialholic, una nova manera de fer màrquetingAra farà gairebé tres mesos que vaig acabar de llegir #Socialholic, un llibre que vaig gaudir gairebé en totes les seves pàgines i que pot ser molt profitós per totes aquelles persones i empreses que vulguin utilitzar els mitjans socials de manera adequada, aprofitant bé el temps, gestionant-ne bé les crisis i sobretot extraient-ne beneficis i rendibilitat.

Volem que les empreses, a més de vendre’ns els seus productes, es desvisquin per informar-nos, atendre’ns i entretenir-nos.

És un llibre amè i interessant, amb un munt d’exemples per posar-se en situació i amb un munt d’ajudes que els autors – els germans Polo de Territorio Creativo – no s’han guardat a la màniga, sinó que han volgut compartir amb la comunitat, com a fidels seguidors que són de la filosofia 2.0.

És un cant a la transparència, al compartir, al construir entre tots un món millor. Planteja unes noves relacions entre les empreses o les marques i les persones, amb una comunicació fluïda com mai abans haguéssim pogut imaginar. Les circumstàncies ens porten a una nova manera de fer màrqueting i ja no hi ha marxa enrere: o acceptes les noves normes o et quedes fora de joc.

Perquè us pugueu fer una idea de com respiren els continguts d’aquest llibre, us deixo amb algunes de les cites i idees que s’hi plantegen:

  • El gadget de referència en l’impuls del web social està sent el mòbil. Combinant la tecnologia mòbil i les capacitats socials, sembla evident que el procés de compra canviarà per sempre.
  • El web social està evolucionant cap a una consciència col·lectiva, que ens permetrà actuar en benefici propi amb més facilitat.
  • Internet no és un mitjà: és una plataforma tecnològica que està dotant a les persones d’una connectivitat que mai abans haguessin somiat.
  • Avui en dia, tenir un producte dolent és molt pitjor estratègia que durant el segle passat. Volem que les empreses, a més de vendre’ns els seus productes, es desvisquin per informar-nos, atendre’ns i entretenir-nos.
  • Quina importància té el Pantone d’un logo corporatiu quan estem tractant malament als nostres clients, cridant-los en lloc de parlar-los, menytenint-los en lloc d’escoltar-los?
  • Per moure’s en aquest nou entorn, cal entendre i dominar els codis de cada mitjà. S’ha de saber escoltar, respondre i fomentar la conversa, citar les fonts, utilitzar un to humà i proper, utilitzar l’humor en la justa mesura, innovar…

Ser transparent implica humilitat. Reconèixer errors, defensar un punt de vista i, també, estar oberts a la crítica i a punts de vista diferents.

  • Res serà més eficaç contra un comentari emès per un client insatisfet que la rèplica d’un client satisfet.
  • El màrqueting de continguts guanya posicions com a eina de posicionament de marca i de vinculació (o engagement).
  • Cal una cultura empresarial que faciliti, incentivi i premiï (no castigui) la participació dels seus treballadors. La passió i el compromís del treballador porten a una millor productivitat. El talent s’encomana.
  • La participació a Internet enriqueix a les persones i als seus projectes professionals.
    Tenim un dret que és alhora una obligació de millorar el nostre món. Participem-hi.
  • Cal saber escoltar i crear continguts de qualitat en tres eixos: identitat, utilitat i entreteniment.
  • Tot pla estratègic requereix una fase d’anàlisi. Cal definir uns objectius i aquests han de ser concrets i mesurables.
  • Cal monitoritzar i escoltar la conversa orientada a la reputació online. Mesurem la popularitat (en termes de share of voice) i el sentiment (amb el percentate de mencions positives, negatives o neutres).
  • La creació d’un bloc pot ser una eina perfecta perquè una empresa demostri conèixer un tema molt específic i aconseguir així recomanacions offline i enllaços d’altres webs. I, per tant, un posicionament natural a Google. També s’ha de definir una estratègia clara i no desviar-se dels objectius.
  • El pla editorial d’un bloc corporatiu ha d’incloure els objectius, l’organització i els fluxos de treball, una guia temàtica, una definició de la tipologia de continguts, la definició de categories i etiquetes, llistat de les fonts d’interès i de possibles col·laboradors.

Les responsabilitats del Community Manager són escoltar, fer circular la informació internament, explicar la posició de l’empresa a la comunitat, buscar líders interns i externs i trobar vies de col·laboració entre la comunitat i l’empresa.
Tot plegat amb altes dosis d’afecte, amb creativitat, amb conversa, amb bons continguts, amb constància i tenint en compte el context.

El llibre és ple d’idees com aquestes, amb exemples molt clarificadors. Així que si us van les xarxes socials, si tot el dia esteu pendents del mòbil, si teniu una empresa, si voleu emprendre un projecte, si esteu a punt de treure un nou producte… Heu de llegir aquest llibre, perquè no és el típic llibre de màrqueting, amb solucions o mètodes agressius.

Els autors posen sobre la taula una situació i una tendència, ofereixen una metodologia i apunten idees i, finalment, ens donen eines per a mesurar els resultats de les accions fetes als mitjans socials.

Sens dubte és un llibre que s’ha de llegir. I segurament, rellegir.

, , , ,

Els comentaris per aquesta entrada estan desactivats.

Pujar

Can Antaviana

Santa Justina 29 25400 Les Borges Blanques (Lleida) Tel: 973 14 34 81