Portada Blog

Octa.Beta v.0.3

dilluns 5 novembre 2012 per

BDigital Apps: models de negoci per a fer rendible una app

BDigital Apps, un congrés d'aplicacions mòbils a Barcelona
El passat dimarts, 30 de novembre, vam assistir per segon any consecutiu al BDigital Apps, que va tenir lloc al CosmoCaixa de Barcelona.

Seria impossible resumir en una sola entrada tots els temes que s’hi van tractar, però en aquest post m’agradaria destacar-ne sobretot el que es va posar damunt la taula en la primera de les conferències, “Apps and Gaming, un mercat en expansió” en què 5 experts relacionats amb la indústria del videojoc van debatre sobre el panorama de la seva professió i van parlar dels diferents models de negoci per a fer un joc rendible. Ells parlaven de jocs però la majoria de dades es podrien extrapolar per la resta d’apps mòbils que no són jocs. A més, durant la resta de conferències es van anar donant més dades per a dibuixar l’horitzó actual i es van donar pautes per esbrinar cap on caminem en aquest món en plena efervescència que és el de les aplicacions mòbils.

La situació seria més o menys aquesta: són molts els que s’aventuren a crear una aplicació mòbil, tenen una idea, aposten per una tecnologia, ho testegen i finalment ho posen a les botigues d’aplicacions, on esperen que soni la flauta. Però tot aquest procés no és senzill i hi intervenen molts factors. Els creadors d’apps tenen en ment exemples meravellosos com Angry Birds o Apalabrados, però aquests són casos excepcionals. Cal ser realistes i treballar en diferents fronts perquè una aplicació mòbil obtingui l’èxit que n’esperem.

Angry Birds, un exemple estrella d'app que genera diners amb una idea ben simple

Les xifres

Durant tot el congrés es van donar xifres i estadístiques que no acabaven de coincidir, ja que és diferent parlar de dades estatals, europees o d’Estats Units. Però, així i tot la tendència general sí que quedava palesa.

  • A Espanya hi ha 20 milions d’smartphones
  • El 62% dels usuaris ha comprat en l’últim mes des del seu mòbil.
  • Les vendes de tauletes digitals superaran les dels PCs el 2012
  • La industria del videojoc està en plena efervescència. A l’Estat els jocs ocupen el 5è lloc, d’apps més descarregades, però això va en augment. Resulta que un 55% dels beneficis de les apps són en jocs.
  • Android és molt més popular, tot i que els usuaris d’Apple són molt més actius i més proclius a consumir.
  • El negoci de les aplicacions mòbils està creixent exponencialment, però també hi ha un munt de desenvolupadors independents que facturen molt poc o gens.
  • A Estats units ja es venen més smartphones que PCs.
  • I una xifra sorprenent: al món ja hi ha més mòbils que raspalls de dents.

El preu de les aplicacions i la cultura del tot gratuït

Tothom qui fa aplicacions mòbils voldria trobar la gallina dels ous d’or i per això és molt important definir bé quin serà el model de negoci. Un dels grans avantatges és que tothom pot accedir al mercat, no hi ha intermediaris ni grans editorials que tallin el bacallà i això fa possible que grans multinacionals estiguin competint, d’igual a igual, amb petits estudis independents.

El debat recau sobre el preu de les aplicacions, sobre si han de ser gratuïtes – i si són gratuïtes com fer-les rendibles – o si 0,79€ per aplicació és un preu car o barat. Xavier Carrillo, de Digital Legends, va fer interessants reflexions sobre el preu de les apps. Hi ha un 89% de la gent que no paga mai ni pagarà per cap aplicació, això és un fet. Així, què, l’11% restant és el que manté la indústria de les apps? Costa de creure, no?

Vivim en una cultura del tot gratuït i, per moltes persones, una app de 0,79€ és cara, sobretot perquè no saps si el producte t’agradarà. És per això que cal mirar cap altres models de negoci, trobar una manera de treure rendiment.

Per sort, també és veritat que vivim en una societat de consum. Estem acostumats a pagar per l’entreteniment, paguem per veure una bona pel.lícula al cinema o per anar al teatre. No tothom paga, però els que paguen ho solen fer sovint i a gust, sobretot quan el que paguen els aporta valor. Quan val una hora d’oci? Hem de tenir present – tal i com va demostrar de forma magistral Jamie Turner – que la compra és un fet emocional i que cal partir d’aquesta premissa per trobar el camí per poder fer rendible una aplicació.

Models de negoci

Com a models de negoci es van valorar diferents possibilitats, algunes d’elles molt interessants.

Es va parlar de l’Advergaming, com a la manera d’utilitzar un joc perquè la gent recordi un producte de manera no intrusiva. De fet, fa uns mesos, us parlàvem d’aquest tipus de publicitat en un post. També es va parlar de Crosspromotion, que seria l’intercanvi de promoció de jocs. Sembla ser que la publicitat dins d’una app és de les que funciona millor. O José Antonio Muñoz Gallego, d’Unkasoft, també explicava que funciona molt bé impactar en moments concrets. Posava per exemple que la gent que juga a World of Warcraft s’oblida de dinar i que, aleshores se’ls posa un anunci d’una pizza i funciona, la gent es demana pizzes!

De tot això, el què em va semblar més interessant i sembla que és el que funciona molt bé si la qualitat de l’app s’ho val, és el model Freemium. Es tracta de donar l’app gratuïtament, crear empatia, i quan l’usuari ja sap que li agrada aleshores començar a fer-lo pagar per petits continguts, amb el que s’anomena pagaments in-app. L’exemple estrella d’això és el joc de carreres de cotxes CSR Racing, per iPhone i Ipad, que és gratuït però, un cop l’usuari està enganxat a les curses i vol fer millores al seu cotxe, tunnejar-lo… aleshores ha d’anar pagant. De fet es pot jugar sense pagar, però, si pagues, la satisfacció d’anar assolint reptes i de fer-te el rei de la pista bé que s’ho val. I deu ser així, perquè el joc genera uns beneficis d’escàndol: 12 milions de dòlars al mes! Quan vaig sentir-ho em vaig sentir malament i tot, per ser de les que no paga per jugar-hi… Tant se val, el cas és que és un model interessant, que demostra que amb una app gratuïta es poden fer diners. I molts!

CSR Racing, un joc que factura 12 milions de dòlars mensuals

Com fer rendible una app?

Està clar que tothom que fa una app vol guanyar-hi diners i, sigui quin sigui el model de negoci, es tracta de monetitzar-la. A part de la tecnologia amb la que es fa una aplicació – que també és important – hi intervenen també un munt d’elements que s’han de tenir en compte:

  • Innovació i creativitat. A vegades no cal fer coses molt espectaculars, sinó fer-les diferent a com s’havien fet fins ara.
  • Disseny centrat en l’usuari. Sempre és important la usabilitat i l’arquitectura dels continguts, però en el cas d’una app encara més.
  • Senzillesa. De fet és com sempre que es parla de disseny: com més senzill, millor funciona.
  • Ha de ser multidispositiu, que funcioni en tots els aparells.
  • Fer una bona campanya de màrqueting, analitzar la competència, fidelitzar els clients. Per aparèixer a les primeres posicions de les diferents botigues d’apps, és molt important escollir bé les paraules clau. A més, Jamie Turner va aconsellar utilitzar publicitat de pagament i no confiar només en el tràfic orgànic ni tampoc en les xarxes socials, ja que no és una publicitat gens efectiva i només un 5,8% de la gent descobreix les apps a través de les xarxes socials.
  • Definir clarament a quin públic ens dirigim, com més limitat sigui aquest “nínxol”, més coneguem les seves motivacions, les seves debilitats i ganes de pagar, més bé podrem definir el nostre pla de negoci.
  • Optimitzar constantment.

Conclusions

El mòbil ha canviat les nostre vides: consumim televisió mentre naveguem amb el mòbil, comprem, veiem vídeos, compartim idees…vaja, no cal que us ho expliqui, ho veiem tots cada dia i a tota hora. Fins ara us he parlat de plans de negoci, d’innovació, de màrqueting, però també hem de tenir la vista posada a la tecnologia, que serà la que marcarà una mica la pauta del futur més proper: Realitat Augmentada, HTML5, assistents personals com Siri, pagament mòbil NFC, Internet de les coses

Apalabrados, un joc d'èxit aclaparador

Finalment, de totes les conferències, també m’emporto una altra idea al sac que em sembla bastant americana però deu ser ben real: per a triomfar amb una app, primer s’ha de fallar, fallar i fallar. Així ho va dir Maximo Cavazzani, creador d’Apalabrados: “La única manera de fer coses rellevants és provant. Apostar per una hipòtesi i fallar”. Però no només Cavazzani ja havia fet molts intents amb apps que no triomfaven, també Rovio, l’empresa creadora dels Angry Birds, estava en fallida quan va treure aquest reeixit joc.

Així que alguns potser diran que és sort, però pel que es veu és intentar-ho, intentar-ho i intentar-ho.

Actualització:

, , , ,

Els comentaris per aquesta entrada estan desactivats.

Pujar

Can Antaviana

Santa Justina 29 25400 Les Borges Blanques (Lleida) Tel: 973 14 34 81