Divendres 8 gener 2010 per Mireia Tort
Fets, pronòstics i incerteses per al nou any
Cada vegada que es canvia d’any, la xarxa s’omple d’anàlisis sobre tot el què ha passat durant l’any, a nivell tecnològic. Potser perquè posar el 10 impressiona, són molts els que s’han animat a fer un repàs del què ha passat al món d’internet els darrers 10 anys i, alguns els que s’han aventurat a fer pronòstics sobre què ens portarà de nou el 2010.
De tot el què he anat llegint, escoltant i veient, m’agradaria destacar el document col·laboratiu que han fet experts en social media, liderats per Marc Cortès, a interactividad.org. Si us interessa llegir-lo sencer, us el podeu descarregar en format pdf. En aquest document, cadascun dels experts pronostica el que creu que passarà enguany. Tot i que no tots estan d’acord amb quines xarxes socials dominaran, entre tots dibuixen el panorama següent:
- Fer negoci i mesurar dades
Parlarem de Social Business perquè les xarxes socials hauran de generar beneficis, el repte serà ajudar a les empreses a vendre més. Ja no n’hi haurà prou en ser-hi i fer soroll, sinó que caldrà tenir una estratègia global, a nivell de tota l’empresa.
Per a aconseguir-ho, serà necessari tenir mètriques socials, mesurar tots els indicadors i gestionar bé els resultats. També caldrà gestionar correctament la reputació de les empreses i marques. La qualitat passarà per davant de la quantitat.
Com que hi haurà més empreses a les xarxes socials, hi haurà un augment de la publicitat a aquestes. Cada empresa haurà de crear relacions amb els clients, escoltar, conversar i, sobretot, oferir valor. - El mòbil
El 2010, el mòbil passarà a ser el rei a l’hora d’accedir als mitjans socials. La facilitat d’accés, la geolocalització i les tarifes planes més assequibles, faran que apareguin noves aplicacions i nous dispositius. Hi haurà guerres entre companyies.
També caldrà estar atents a l’increment de dispositius de realitat augmentada. - Consolidació de la cerca en temps real
La matèria primera seran les converses a les xarxes socials. És l’hora de la cerca en temps real. - Les administracions públiques, els polítics i els ciutadans
Les administracions públiques també començaran a treure el nas als social media. Caldrà oferir transparència i diàleg amb els ciutadans.
Els polítics s’hauran de posar les piles. I els ciutadans faran petites revolucions mitjançant les xarxes socials. - La inversió publicitària i el vídeo
El vídeo online com a suport publicitari per excel·lència. - Excés d’informació, filtratge i registre únic
Davant de l’allau d’informació que rebem mitjançant les xarxes socials, serà imprescindible poder filtrar missatges.
També triomfaran els sistemes de registre únic, com Facebook Connect o Google Friend Connect.
Al llarg de l’any ja anirem veient què és real i important i què haurà estat simplement fum. Si ja ho sabéssim ara, perdria tota la gràcia, no?