dimarts 11 agost 2009 per Lluís Guiu
Formació en noves tecnologies per a les Garrigues
La Borrassa Rural LAB és un projecte de xarxa de centres TIC que hem endegat aquest any. Creiem que és una oportunitat única per aconseguir que les Garrigues doni un salt qualitatiu en la formació sobre noves tecnologies. A partir del mes d’octubre s’oferiran cursos a ciutadans i emprenedors. Els preus d’inscripció seran simbòlics, de forma que no representin un obstacle per als alumnes. Es contemplen diverses modalitats de participació, d’una banda els cursos i tallers presencials, de l’altra els virtuals i semi-presencials. Els presencials es portaran a terme al LAB de Les Borges Blanques, que estarà situat en el xamfrà entre el carrer Nou i el Carme. També n’existiran d’itinerants on els professors es desplaçaran a cadascuna de les poblacions. L’objectiu és fer arribar els cursos més sol.licitats a tots aquells pobles que ho desitgin, sense demanar doncs cap desplaçament.
Les possibilitats més innovadores de formació es situaran en els cursos virtuals i semi-presencials. Els semi-presencials es fonamenten en una fórmula mixta. Es tracta de fer algunes classes presencialment i la resta tranquilament des de casa, a través d’una innovadora plataforma d’aprenentatge on-line, que vol convertir-se en referència de tots els telecentres del país. Existeixen actualment algunes plataformes que són models d’èxit a seguir. Sens dubte és el cas de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) que porta molts anys oferint cursos virtuals d’una gran qualitat, sense requerir coneixements informàtics previs als seus alumnes. El repte és aconseguir una nova plataforma equiparable en certs aspectes a la assolida per l’UOC i a d’altres d’existents actualment. A tal efecte, es realitzarà una millora substancial de l’usabilitat i el grafisme de la plataforma Moodle. L’aplicació informàtica a mida que s’implementarà per al projecte de les Garrigues es publicarà doncs sota una llicència de programari lliure que en permeti el seu lliure ús, modificació i redistribució. Finalment, els cursos virtuals, com indica el seu propi nom, no requereixen cap desplaçament, es realitzaran íntegrament des de la xarxa.
Un altre aspecte a mencionar és que tots els continguts dels cursos, redactats íntegrament en català, és publicaran gratuïtament sota una llicència Creative Commons. Aquesta llicència legal tant exitosa a Internet, és l’equivalent del programari lliure per al món dels continguts. També estem preparant un projecte pilot de biblioteca digital, que permetrà llegir milers d’obres sota llicències lliures amb lectors de llibres electrònics com el Papyre, que ofereixen una experiència molt propera a la de llegir en paper. Aquests lectors que estaran disponibles als LABs, són petits aparells on pots llegir durant hores sense cansar la vista.
Per a la realització d’aquests cursos caldrà la col.laboració de tots els ajuntaments, administració pública i centres de formació de la comarca. Cal que tothom hi aporti el seu gra d’arena. Estem davant d’un projecte que pot plantar la llavor per un canvi de la fesomia digital de les Garrigues.



6 comentaris
#1 per neus - 17/08/2009 - 11:48
hola, m’agradaria fer cursos virtuals des de Barcelona. moltes gracies. N.
#2 per Lluís - 17/08/2009 - 19:29
Hola Neus,
en principi, aquest és un projecte per formar la gent de les Garrigues. De totes maneres, podràs tenir lliure accés al que són els continguts
#3 per joan-albert - 17/08/2009 - 23:52
quins cursos? inscripcions? quan?
#4 per Lluís - 18/08/2009 - 16:13
Hola Joan Albert,
hi haurà cursos generals i cursos específics. Entre els generals, et trobaràs entre d’altres, el taller de creació de blocs, el taller de xarxes socials o el curs d’openoffice(l’equivalent a l’Office en programari lliure). Els cursos començaran o bé a mitjans d’octubre o principis de novembre, encara no està definit. T’aviso en quan s’obrin les inscripcions.
#5 per Alexandre - 18/08/2009 - 20:44
Des de l’Espluga hi ha alguna possibilitat d’accedir als cursos, encara que sigui als no presencials? Moltes gràcies i felicitats per la iniciativa, a la Conca falta una empenta
#6 per Lluís - 21/08/2009 - 10:38
Hola Alexandre, és molt posible que realitzem aquest projecte en col.laboració amb el Consell Comarcal de la Conca, de manera que ells disposaran de la mateixa plataforma de formació.